Simons Sydney pagina

Bookmarks: De vlucht Reizen met Joshua Toeristen
Other holidays: Nederland/Bintan '98 Mijn ouders' bezoek '99 Huwelijksreis 2000

Sydney (14 - 18 juni 2001)

We moesten wat 'Frequent Flyer' punten opmaken dit jaar en omdat zowel Lisa als ik de meeste van onze vakantiedagen hadden verbruikt bij de geboorte van Joshua en het bezoek van mijn ouders, hebben we dit gedaan vlak voordat Lisa weer terug aan het werk ging (in juli).

De bestemming was een moeilijkere beslissing aangezien ik al de meeste toeristische attracties in Australië bezocht had, en Lisa praktisch heel West Australië heeft afgereisd. Uiteindelijk besloten we naar Sydney te gaan, omdat daar het meeste te doen is in een korte tijd.

De vlucht(en)

Dit was de eerste keer dat we met Joshua op reis gingen, dus we waren wat huiverig over hoe dat zou gaan, omdat het nu eenmaal ruim 4 uur vliegen is. Vaak zit je zelf in een vliegtuig met een huilend kind en leuk is anders..

Onze eerste voorzorgsmaatregel was om te zorgen dat we hem konden voeden tijdens het stijgen en dalen. Dan verandert de luchtdruk, wat je voelt in je oren, en je kan een baby nu eenmaal niet vertellen te slikken, maar bij het drinken gaat dat automatisch.

Josh sleeping in the plane We hadden ons zorgen om niet gemaakt: Joshua viel al in de vertrekhal in slaap. He werd nog wel wakker voor de veiligheidsdemonstratie (waarschijnlijk de enige die dit machtig interessant vond, vanwege het gele reddingsvest), maar sliep verder totdat we op de grond stonden in Sydney.

Terug was het nog makkelijker want hij viel weer in de vertrekhal in slaap, maar werd nu pas wakker toen wij op onze koffers stonden te wachten in Perth.

Helaas betekende dit wel dat hij nu zijn slaap achter de rug had en ons de rest van de nacht bezig heeft gehouden.

Op weg naar Sydney had men 3 stoelen voor ons geboekt, met zo'n wiegje ervoor. Dat was ideaal want we konden de extra stoel gebruiken om allerlei spullen in te leggen en Joshua lag uit de weg (het is maar goed dat het zo'n klein ventje is, want hij paste maar net !).

Terug vlogen we business class. Helaas was het een ouder toestel, zodat we weinig extra luxe hadden. In principe zaten we weer op 3 stoelen, maar waren de armsteunen verschoven zodat er 2 grotere stoelen waren met een brede armleuning ertussen. Die brede armleuning werd omgetoverd in een ruimte waar Joshua precies in paste (opgepropt met wat kussen en dekens), dus dat zat ook goed.

Joshua in Sydney

Na het vliegen, moesten we natuurlijk ook met Joshua rekening houden in Sydney. Het hotel had een reis/vouw-ledikant in de kamer geplaatst en gelukkig vond hij het niet erg daar in te slapen. We konden de flessen opwarmen met behulp van de waterkoker en de koffiepot (waar precies een fles in paste).

Van vrienden in Sydney (of eigenlijk hun familie) hadden we een wandelwagentje geleend (en zelfs een autostoeltje) dus we konden wat gemakkelijker uit de voeten.

Joshua genoot er van, hij was erg ge-interesseerd in alle geluiden en dingen om hem heen. En als hij niet om zich heen keek (met zijn grote stuiters) dan sliep hij lekker in het wagentje. Was we ook deden (vliegtuig, trein, taxi, veerboot, ...) hij vond het best.

Hij zat zo lekker in z'n wagentje, dat dit een prominent onderdeel is van de meeste van de vakantiefoto's (zie hieronder).

Toeristen

We kwamen pas laat donderdagavond aan en gingen maandagmiddag al weer terug, dus we hadden slechts 3½ dag om zoveel mogelijk te zien. Vandaar dat we een hotel in het centrum van de stad hadden gekozen, zodat we naar de meeste dingen konden wandelen.

De dichtst bij was Darling Harbour en daar hebben we vrijdag doorgebracht. Van mijn vorige bezoek (in '92) herinnerde ik me nog de Chinese Tuin, dus daar gingen we eerst heen. Dit is een heel bijzondere tuin waar zeer vernuftig gebruik gemaakt is van een relatief kleine ruimte. We waren ook erg onder de indruk van de renovatie van Darling Harbour (vanwege de Olympische Spelen in 2000) en wandelden langs de haven. 's-Avonds ben ik naar de vrijdag-borrel bij Pink Elephant geweest en het was leuk om met wat Nederlands ex-collega's te kunnen bijpraten.

Harbour Bridge
Zaterdag namen we de veerboot van Darling Harbour naar Circular Quay. De tocht voer onder de Harbour Bridge door. Vanaf de kade wandelden we naar het Opera House en verder naar de botanische tuin (& Parliament House).
Terug op de kade, wandelden we 'terug' door de Rocks (een markt) en na de lunch via de binnenstad terug naar het hotel.

's-Avond gingen we naar het afscheidsfeest van één van onze vrienden die Pink Elephant Australia verliet (en terug gaat naar Europa).

Opera House
The Opera House

Zondag gingen we op bezoek bij onze vrienden (van de wandelwagen) in Drummoyne. Hier moesten we weer de pont voor nemen, deze keer richting het binnenland. We hebben met hen geluncht en gewinkeld. Eenmaal terug hebben we in Chinatown gegeten.

En tenslotte op maandag zijn we door de stad naar King's Cross gelopen (de 'roze' buurt van Sydney) en terug met de trein om nog wat te rusten voordat we weer naar huis moesten.